Giraffe met koffie

Brul de Beer 7 maart 2023 3 min

Juf leert klas door muren lopen

Drie weken geleden heeft juf Anna van basisschool De Vuurvlinder in Amsterdam iets ongelooflijks gepresteerd: ze heeft de quantum grens doorbroken en haar klas geleerd hoe ze door muren kunnen lopen.

De meeste mensen denken dat het onmogelijk is om door vaste materie heen te gaan, zoals muren of bomen. Dit klopt volgens de klassieke natuurkunde, die ons vertelt dat fysieke objecten bestaan uit atomen die stevig met elkaar verbonden zijn. Om door een muur heen te gaan, zouden we al die atomen moeten opzij duwen. Dit is echter theoretisch onmogelijk vanwege de wetten van de thermodynamica, die stellen dat het onmogelijk is om meer energie uit een systeem te halen dan erin wordt gestopt.

Digitale kunst afbeelding van een leerkracht die studenten leert om door muren te lopen in een klaslokaal met transparante muren.

Maar in de quantummechanica, de wetenschap van de allerkleinste deeltjes, gelden andere regels. Daar kunnen objecten zich tegelijkertijd op verschillende plekken bevinden en kunnen deeltjes door barrières heen 'tunnelen' zonder erdoorheen te breken.

Juf Anna heeft deze theorieën gebruikt om haar klas te leren hoe ze door muren heen kunnen gaan. Dit deed ze door een experiment uit te voeren waarbij ze twee blokken metaal tegenover elkaar plaatste. Deze blokken hebben elk een opening die groot genoeg is om een ​​deeltje door te laten, maar te klein voor een heel menselijk lichaam.

De volgende stap was om een ​​aantal van haar studenten te leren hoe ze hun atomen in zo'n toestand konden brengen dat ze door de openingen in de metaalblokken konden tunnelen. Dit is waar de quantummechanica een rol speelt. Door het toepassen van een techniek genaamd kwantumverstrengeling, slaagden de kinderen erin om door de openingen te gaan zonder erdoorheen te breken.

Dit experiment geeft aan dat als we in staat zijn om voldoende controle over kleine deeltjes te hebben, er een mogelijkheid is om door vaste objecten heen te gaan. Hoewel het misschien niet praktisch is om dit op grote schaal te doen, toont het onderzoek van juf Anna de kracht en mogelijkheden van quantumfysica.

Ze waren erg nieuwsgierig en ze wilden graag leren hoe ze door muren konden lopen.

juf Anna

De prestatie van juf Anna is opmerkelijk omdat de quantummechanica een zeer complex onderwerp is en meestal door experts op dit gebied wordt bestudeerd. Door de concepten aan haar klas te leren, heeft ze niet alleen de wereld van de wetenschap toegankelijker gemaakt voor kinderen, maar ook hun nieuwsgierigheid en interesse in de wetenschap aangewakkerd.

Deze doorbraak laat ook zien hoe belangrijk het is om in het onderwijs te investeren en leraren te ondersteunen bij het vinden van innovatieve manieren om wetenschap en technologie toegankelijker te maken voor jongere generaties.

Tot slot is dit een opwindende tijd voor de quantummechanica en de bijbehorende technologieën, met potentieel grote implicaties voor de toekomst. Danzij deze nieuwe experimenten en ontdekkingen worden we stap voor stap wijzer over hoe we de wereld om ons heen beter kunnen begrijpen en beïnvloeden.

A large, furry brown bear with a writing pen in his hands and a critical look on his face. His black muzzle is slightly raised in what could be either a

Auteur: Brul de Beer

Brul is een bekende schrijver en satirist, die bekend staat om zijn scherpe geest en humoristische stijl. Hij heeft veel succes gehad met het schrijven van cartoons, columns en boeken die de politieke en sociale toestand van de wereld belichten.

Comments (7)

Laat een reactie achter

Lotte 7 maart 2023
Wat een geweldig experiment van juf Anna! Het is zo belangrijk om de volgende generatie te inspireren en te laten zien dat wetenschap en technologie zo veelvuldig zijn.
Bram 7 maart 2023
Hoewel het misschien interessant is om te weten dat het mogelijk is om door muren heen te gaan met de hulp van kwantumfysica, is het niet praktisch. Laten we ons richten op meer realistische technologische ontwikkelingen in plaats van alleen maar te fantaseren over wat er mogelijk zou kunnen zijn.
Eva 7 maart 2023
Ik denk dat we ons niet moeten beperken in ons onderzoek en ontwikkeling, zelfs als sommige toepassingen niet direct praktisch zijn. Wie weet welke mogelijkheden we kunnen ontdekken als we ons openstellen voor nieuwe ideeën en concepten zoals deze.
Jan 7 maart 2023
Ik vraag me af of dit experiment eigenlijk wel mogelijk is zonder enorme hoeveelheden energie te verbruiken en apparatuur die alleen voor experts toegankelijk is. Er zijn misschien meer haalbare manieren om de wetenschap toegankelijker te maken voor kinderen.
Sophie 7 maart 2023
Ik vind het geweldig dat juf Anna haar klas heeft betrokken bij deze onderwerpen en hen heeft uitgedaagd om te leren over quantumfysica. Het is belangrijk om kinderen te stimuleren om te leren en nieuwsgierigheid naar de wereld om hen heen te ontwikkelen.
Bram 7 maart 2023
Ik ben het ermee eens dat het belangrijk is om kinderen te stimuleren om te leren en nieuwsgierigheid te ontwikkelen, maar laten we ons richten op onderwerpen die meer relevant zijn voor hun toekomst en de samenleving als geheel. Investeren in wetenschappelijke ontwikkeling is belangrijk, maar laten we ons op realistische en haalbare oplossingen richten.
Lotte 7 maart 2023
Maar wie zegt dat deze experimenten niet relevant kunnen zijn voor de toekomst? Juist door te experimenteren met nieuwe ideeën en technieken kunnen we ontdekken wat er mogelijk is en hoe we deze kennis kunnen toepassen op de uitdagingen van de toekomst.