Ophef over aangebrande eenhoornburger in hipsterrestaurant
Er is afgelopen week flinke ophef ontstaan over een maaltijd in een trendy restaurant in Amsterdam. Het gaat om aangebrande unicorn burgers die werden geserveerd aan klanten. De bezoekers van het restaurant klaagden over de smaak en de geur van het gerecht en de zaakvoerder ontving talloze klachten.
De unicorn burger is een gerecht dat populair is bij een jonge en hippe doelgroep en wordt gemaakt van ingrediënten die moeilijk verkrijgbaar zijn en waarvoor veel liefhebbers bereid zijn veel geld uit te geven. Het is een burger van ingrediënten zoals biefstuk, rundvlees, gevogelte of varkensvlees, waarbovenop een stuk vlees van de begeerde eenhoorn wordt geplaatst. Dit zou het gerecht een unieke smaak en uitstraling geven.

De chef-kok van het Amsterdamse restaurant heeft echter de boel te lang op het vuur laten staan, waardoor de burger zwart is geblakerd en de geur en smaak verpest waren. De zaakvoerder heeft inmiddels zijn excuses aangeboden en heeft aangegeven dat hij maatregelen heeft genomen om zoiets in de toekomst te voorkomen.
Toch hebben dierenwelzijnsorganisaties, waaronder de Partij voor de Dieren, hun ongenoegen uitgesproken over het gerecht. Zij stellen dat eenhoorns niet bestaan en dat het gebruik van deze naam daarmee misleidend is. Bovendien hebben deze organisaties ook de discussie op tafel gelegd over het welzijn van paarden, waarvan sommigen denken dat het vlees van de unicorn burger afkomstig zou kunnen zijn.
De zaakvoerder is niet van plan om het gerecht uit de menukaart te halen, omdat het een populair gerecht is waarvoor veel vraag is. Wel heeft hij toegegeven dat hij de naam van het gerecht zal veranderen om zo de discussie uit de wereld te helpen. Hij heeft benadrukt dat zijn restaurant de regels met betrekking tot dierenwelzijn en voedselveiligheid altijd zeer serieus neemt en dat hij in de toekomst beter zal letten op de bereiding van het gerecht.
Ondanks deze excuses en maatregelen blijft de ophef over de unicorn burger bestaan. Het is misschien het beste voor de eigenaars van het restaurant om in het vervolg de menukaart wat beter te bestuderen en meer aandacht te besteden aan de naleving van alle voedselveiligheids- en dierenwelzijnsrichtlijnen. Op deze manier kan worden voorkomen dat klanten klagen over de smaak en geur van gerechten en kan het restaurant zijn reputatie behouden.
De eenhoornburger is bij veel klanten populair en we willen hen de kans blijven bieden om ervan te genieten.
